Wszystko na darmo
Dobre.To adaptacja powieści Waltera Kempowskiego, rozgrywająca się zimą 1945 roku gdzieś pomiędzy Olsztynem, a Elblągiem. To znacznie więcej, niż teatralna wycieczka w przeszłość. Obcość bohaterów, przeżywających swoje małe dramaty w centrum historycznej katastrofy, staje się w spektaklu okazją do przyjrzenia się współcześnie rezonującym mechanizmom: ignorowaniu rzeczywistości czy odpowiedzialności zbiorowej. Ta niepokojąca opowieść o życiu w cieniu wojny nasycona jest też przewrotnym humorem. Projektanci spektaklu, Weronika Szczawińska i Piotr Wawer jr to duet twórczy rozwijający oryginalny język artystyczny. „Wszystko na darmo” w ich ujęciu staje się zaskakującym wizualnie połączeniem epickiego rozmachu i kameralności, rodzajem domowej apokalipsy.
Najsłynniejsza książka Waltera Kempowskiego w ubiegłym roku ukazała się po polsku i z miejsca stała się bestsellerem. Niemiecki pisarz dał w swojej najważniejszej powieści najpełniejszy obraz końca niemieckiego świata w Prusach Wschodnich, opisał mechanizm faszyzmu, jednocześnie cytując niemieckich klasyków.
Partnerem wydarzenia jest Goethe-Institut w Warszawie.
Przekład: Małgorzata Gralińska
Adaptacja, reżyseria: Weronika Szczawińska
Adaptacja, dramaturgia, współreżyseria: Piotr Wawer jr
Scenografia, kostiumy: Marta Szypulska
Muzyka: Aleksandra Gryka
Asystentka scenografki: Natalia Dziarczykowska
Inspicjentka/suflerka: Grażyna Czarkowska
OBSADA:
Milena Gauer - Katharina von Globig
Agnieszka Giza - Skrzypaczka, Malarz, Baronowa, Pani Hesse
Radosław Hebal - Doktor Wagner
Marcin Kiszluk - Drygalski, Erwin Hirsch
Aleksanda Kolan - Cioteczka
Wojciech Rydzio - Ekonomista, Kapral, Baron, Pan Hesse
Zuzanna Wicka (Studium Aktorskie) - Peter von Globig
Mocne.
Nawet lekko udziwniona scenografia (dwunogie krzesła, fotele, stół i równie okaleczony regał, którym aktorzy zapewniali stabilność w momentach, gdy akurat nie odgrywali swoich postaci) nie przeszkadzała w odbiorze przedstawienia.