Wokół opery
Regulamin forum
Info: tematy możliwe do przeglądania przez gości forum, dostępne indeksowanie dla bootów typu Google.
Info: tematy możliwe do przeglądania przez gości forum, dostępne indeksowanie dla bootów typu Google.
- Hebius
- Posty: 15018
- Rejestracja: 18-07-2018 12:20:10
- Lokalizacja: Kętrzyn
Re: Wokół opery
A Jaroussky?
– Jakże mogę wymagać, żeby on, będąc o tyle wyższym ode mnie, znajdował jakąkolwiek w moim towarzystwie przyjemność? Nie byłażby to szalona z mej strony pretensja?
- Czartogromski
- Posty: 6152
- Rejestracja: 22-07-2018 10:10:25
- Lokalizacja: Kufszynek
- Kontakt:
- Hebius
- Posty: 15018
- Rejestracja: 18-07-2018 12:20:10
- Lokalizacja: Kętrzyn
Re: Wokół opery
W sumie to jednak trochę smutne jest:
Z powodu aktualnej sytuacji na Ukrainie, Teatr Wielki - Opera Narodowa odwołuje zaplanowana na kwiecień premierę „Borysa Godunowa”. Wcześniej Opera Nova w Bydgoszczy zrezygnowała z wystawienia jesienią nowej produkcji „Eugeniusza Oniegina”
– Jakże mogę wymagać, żeby on, będąc o tyle wyższym ode mnie, znajdował jakąkolwiek w moim towarzystwie przyjemność? Nie byłażby to szalona z mej strony pretensja?
- OpusDei
- Posty: 173
- Rejestracja: 22-07-2018 11:52:17
- Lokalizacja: Arlen, TX
Re: Wokół opery
Na FB Teatru Polskiego w Warszawie są już pojedyncze głosy oburzenia spowodowane zaplanowanymi na ten tydzień przedstawieniami Wujaszka Wani. A w Polskim Radiu ponoć przestali już grać Czajkowskiego i Strawińskiego.
That's my purse! I don't know you!
- Hebius
- Posty: 15018
- Rejestracja: 18-07-2018 12:20:10
- Lokalizacja: Kętrzyn
Re: Wokół opery
Tak, cała rosyjska muzyka jest na cenzurowanym.
https://ruchmuzyczny.pl/article/1864-gi ... -w-polsce-Ruch Muzyczny pisze:Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, podczas tegorocznego 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który rozpocznie się 3 kwietnia w Warszawie, nie będzie żadnych rosyjskich akcentów. W związku z tym nie wystąpią Nikołaj Chozjainow i Jewa Gieworgian. Anna S. Dębowska poprosiła artystkę o komentarz w tej sprawie. Odpowiedź brzmiała: „Z całego serca pragnę, aby ta wojna się skończyła, najszybciej jak to tylko możliwe. Ale jest mi też niewymownie przykro z powodu odwołania moich koncertów w Warszawie i Radomiu. Jestem jak najdalej od polityki, w szkole miałam ukraińskich przyjaciół. Zawsze myślałam, że zadaniem artystów jest łączenie ludzi. Chcę też przypomnieć, że mam dwa obywatelstwa: rosyjskie i ormiańskie”. W mediach społecznościowych pianistki nie znajdziemy jednak żadnego ustosunkowania się do działań wojennych. Podobnie jest w przypadku Nikołaja Chozjainowa.
Dochodzi także do zmian w repertuarach filharmonii. Szczecin usunął z programu koncertu zaplanowanego na 4 marca Wariacje na temat rokokowy na wiolonczelę i orkiestrę Piotra Czajkowskiego. Zamiast tego zabrzmi Koncert wiolonczelowy Antonína Dvořáka. A na początek wieczoru – hymn Ukrainy.
Od chwili rozpoczęcia działań wojennych na Ukrainie muzyki rosyjskiej nie gra również Radiowa Dwójka, za to często na jej falach można posłuchać muzyki ukraińskiej.
– Jakże mogę wymagać, żeby on, będąc o tyle wyższym ode mnie, znajdował jakąkolwiek w moim towarzystwie przyjemność? Nie byłażby to szalona z mej strony pretensja?
- Walpurg
- Posty: 9539
- Rejestracja: 22-07-2018 17:59:15
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Wokół opery
To już jest przesada. Co innego wykluczyć artystów rosyjskich a co innego dzieła klasyki.
- Hebius
- Posty: 15018
- Rejestracja: 18-07-2018 12:20:10
- Lokalizacja: Kętrzyn
Re: Wokół opery
No właśnie. To jakaś aberracja obecnych czasów nadwrażliwości. Nie kojarzę, by był jakiś bojkot Bacha, albo Mozarta w związku z hitleryzmem i tragedią II wojny światowej.
– Jakże mogę wymagać, żeby on, będąc o tyle wyższym ode mnie, znajdował jakąkolwiek w moim towarzystwie przyjemność? Nie byłażby to szalona z mej strony pretensja?
- jazzik
- Posty: 9382
- Rejestracja: 18-07-2018 22:26:03
Re: Wokół opery
Według mnie wcale nie przesada, wielu z tych autorów klasyki to apologeci rosyjskiego imperializmu a kultura to rodzaj soft power.
Na podobnej zasadzie granie Wagnera w Izraelu jest rodzajem tabu.
Na podobnej zasadzie granie Wagnera w Izraelu jest rodzajem tabu.
"Nie bój się doskonałości. – Nigdy jej nie osiągniesz." Salvador Dali
- Hebius
- Posty: 15018
- Rejestracja: 18-07-2018 12:20:10
- Lokalizacja: Kętrzyn
Re: Wokół opery
Co im nie przeszkadza, wrażliwcom, w mordowaniu Palestyńczyków.
– Jakże mogę wymagać, żeby on, będąc o tyle wyższym ode mnie, znajdował jakąkolwiek w moim towarzystwie przyjemność? Nie byłażby to szalona z mej strony pretensja?
- jazzik
- Posty: 9382
- Rejestracja: 18-07-2018 22:26:03
Re: Wokół opery
To inna sprawa.
Jednak takie "Oszczercom Rosji" Puszkina, to Putin mógłby dzisiaj czytać zamiast swojego orędzia.
Jednak takie "Oszczercom Rosji" Puszkina, to Putin mógłby dzisiaj czytać zamiast swojego orędzia.
"Nie bój się doskonałości. – Nigdy jej nie osiągniesz." Salvador Dali
- bolevitch
- Posty: 5436
- Rejestracja: 22-07-2018 14:45:00
Re: Wokół opery
no ale Gogol czy Czechow? Karać ich zapomnieniem za rosyjski imperliazm to głupota...
Wy — czy mnie wspominacie! ja, ilekroć marzę
O mych przyjaciół śmierciach, wygnaniach, więzieniach,
I o was myślę: wasze cudzoziemskie twarze
Mają obywatelstwa prawo w mych marzeniach.
- jazzik
- Posty: 9382
- Rejestracja: 18-07-2018 22:26:03
Re: Wokół opery
Gogol jest rosyjsko - ukraiński, jego rodzina pochodziła z Lewobrzeżnej Ukrainy i posiadała herb Jastrzębiec, aktem Unii Horodelskiej przeniesiony na Litwę. Rosjanie nie nosili polskich herbów szlacheckich.
Jednak masz rację, że kultura teoretycznie nie powinna być tym objęta, ale rozumiem, że chodzi o izolację i obniżenie wpływu kulturowego. Przez całe lata rusofile na Zachodzie krzyczeli "ale Dostojewski!" na równi z "Putin to nie cała Rosja". Nie, ale to nie Putin jedzie w tych czołgach tylko "zwykli Rosjanie". Dlatego rozumiem takie decyzje.
Jednak masz rację, że kultura teoretycznie nie powinna być tym objęta, ale rozumiem, że chodzi o izolację i obniżenie wpływu kulturowego. Przez całe lata rusofile na Zachodzie krzyczeli "ale Dostojewski!" na równi z "Putin to nie cała Rosja". Nie, ale to nie Putin jedzie w tych czołgach tylko "zwykli Rosjanie". Dlatego rozumiem takie decyzje.
"Nie bój się doskonałości. – Nigdy jej nie osiągniesz." Salvador Dali
- OpusDei
- Posty: 173
- Rejestracja: 22-07-2018 11:52:17
- Lokalizacja: Arlen, TX
Re: Wokół opery
Ja właśnie myślę, że gdyby Dostojewski żył dzisiaj, popieralby Putina. Ten cały jego prawosławny mesjanizm, "Moskwa nową Jerozolimą", niechęć do Polaków i niepodległej Polski... cała jego idea wyraża się w polityce Putina.
That's my purse! I don't know you!
- Walpurg
- Posty: 9539
- Rejestracja: 22-07-2018 17:59:15
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Wokół opery
No, to akurat z całą pewnością.
- Hebius
- Posty: 15018
- Rejestracja: 18-07-2018 12:20:10
- Lokalizacja: Kętrzyn
Re: Wokół opery
To co, wyrzucamy Dostojewskiego z bibliotek? palimy egzemplarze "Braci Karamazow" (zwłaszcza te z wydawnictwa MG)?
– Jakże mogę wymagać, żeby on, będąc o tyle wyższym ode mnie, znajdował jakąkolwiek w moim towarzystwie przyjemność? Nie byłażby to szalona z mej strony pretensja?
- Czartogromski
- Posty: 6152
- Rejestracja: 22-07-2018 10:10:25
- Lokalizacja: Kufszynek
- Kontakt:
Re: Wokół opery
Sądzę, że opcja zero na czas jakiś to słuszne rozwiązanie. Gest symboliczny. Z "Borysem Godunowem" sprawa jest obszerniejsza, bo chodziło też o pana, który miał śpiewać główną partię.
- Hebius
- Posty: 15018
- Rejestracja: 18-07-2018 12:20:10
- Lokalizacja: Kętrzyn
Re: Wokół opery
Przypominam, że dzisiaj w Operze pod gwiazdami (PR2, godz. 20:30) będzie "Theodora" Georga Friedricha Händela, oratorium w trzech aktach do libretta Thomasa Morella.
Inscenizacja gówniana (jedynym akcentem jest nawiązującym do chrześcijaństwa i oryginalnego libretta jest zanurzanie głowy JJO w misce), ale przez radio widać tego nie będzie, więc warto posłuchać dla JJO w partii Didymus, ukochanego tytułowej bohaterki.
Inscenizacja gówniana (jedynym akcentem jest nawiązującym do chrześcijaństwa i oryginalnego libretta jest zanurzanie głowy JJO w misce), ale przez radio widać tego nie będzie, więc warto posłuchać dla JJO w partii Didymus, ukochanego tytułowej bohaterki.
Polskie Radio Dwójka pisze:Georg Friedrich Händel Theodora HWV 68
wyk. Julia Bullock – sopran (Theodora), Joyce DiDonato – mezzosopran (Irene), Jakub Józef Orliński – kontratenor (Didymus), Ed Lyon – tenor (Septimius), Gyula Orendt – bas (Valens), Thando Mjandana – tenor (Messenger), Chorus of the Royal Opera House – Covent Garden, Orchestra of the Royal Opera House – Covent Garden, dyr. Harry Bicket
(Londyn, 16.02.2022)
***
Oratorium, które Händel osobiście wysoko cenił nie odznaczyło się mocno w historii muzyki. Skomponowane w zaledwie miesiąc i wystawione po raz pierwszy w Royal Theatre w Covent Garden w Londynie 16 marca 1750 roku, po zaledwie czterech spektaklach zniknęło z repertuaru.
Historia o męczeństwie św. Theodory z IV wieku po Chrystusie została zanotowana przez św. Ambrożego. W XVII wieku opowiedziana została raz jeszcze przez Roberta Boyle’a, co z kolei stało się inspiracją dla Thomasa Morella, który zaadaptował tę historię na potrzeby oratorium dramatycznego. Hagiograficznym życiorysom Händel wpompował krew do żył i tym sposobem powstała barwna i wiarygodna historia o czasach pierwszych chrześcijan.
Theodora to monumentalne dzieło, niezwykle nasycone emocjami.
***
Na "Operę pod gwiazdami" w sobotę (5.03) w godz. 20.30-0.00 zaprasza Marcin Majchrowski.
– Jakże mogę wymagać, żeby on, będąc o tyle wyższym ode mnie, znajdował jakąkolwiek w moim towarzystwie przyjemność? Nie byłażby to szalona z mej strony pretensja?
- Czartogromski
- Posty: 6152
- Rejestracja: 22-07-2018 10:10:25
- Lokalizacja: Kufszynek
- Kontakt:
- Dorian_Gray
- Posty: 2017
- Rejestracja: 18-07-2018 20:38:15
- Lokalizacja: Mazowsze
Re: Wokół opery
Chyba wiosna się zbliża, bo w pierwszej chwili zamiast oratorium, przeczytałem:
oraltorium. : - X
oraltorium. : - X
- Czartogromski
- Posty: 6152
- Rejestracja: 22-07-2018 10:10:25
- Lokalizacja: Kufszynek
- Kontakt:
Re: Wokół opery
Niezbyt satysfakcjonujący repertuar w radiu dał mi czas na wysłuchanie tej oto płyty:
GF Haendel: Sosarme (fragmenty) / Poznańska Orkiestra Kameralna PRiTV, dyr. Agnieszka Duczmal.
Dwupłytowy album z okresu, kiedy polska fonografia (ze szczególnym uwzględnieniem Polskich Nagrań) sięgnęła dna. Nagrania z 1981 r., data wydania: 1985, a faktycznie chyba raczej 1986. Nierychliwie, ale jak na ówczesne standardy wydane dość przyzwoicie. Redaktorzy: Wiktor Aleksander Bregy (autor tekstu na okładce), Stefan Leszczyński.
Nagranie na instrumentach współczesnych, ale w recytatywach jest klawesyn i [wiola da?] gamba.
W drodze z nagrania na płytę rzecz zgubiła chyba trochę dynamiki, bo ta nie nadzwyczajna. Tekstów arii nie ma, ale to mi nie przeszkadza - za to ładnie przetłumaczono na polski tytuły/incipity, co zupełnie wystarcza w zorientowaniu się, o czym śpiewają.
Ciekawostki:
- w partii tytułowej Marcin Szczyciński, o którym w notce na płycie tak: "pierwszy w Polsce aktywnie działający kontratenor".
- Piotr Kusiewicz to jednocześnie Heliate (tenor) i Argone (kontratenor). Obaj panowie kontratenorzy reprezentują śpiew raczej wywodzący się ze szkoły Dellerowskiej. Przy okazji pojawia się wątpliwość, czy to faktycznie głos odpowiedni do partii tytułowej napisanej wszak dla kastrata (czyli w zamierzeniu bardzo popisowej). Z wrażeń zupełnie prywatnych: Szczyciński śpiewający "Tysiące słodkich razy do piersi przycisnę" brzmi dość, hm, pedalsko, i to mi się nawet spodobało.
- Jadwiga Rappe jako Melo, chyba najlepszy fragment nagrania.
Ogólnie: całości wysłuchałem bez przykrości, biblioteczny egzemplarz płyty w dobrym stanie.
GF Haendel: Sosarme (fragmenty) / Poznańska Orkiestra Kameralna PRiTV, dyr. Agnieszka Duczmal.
Dwupłytowy album z okresu, kiedy polska fonografia (ze szczególnym uwzględnieniem Polskich Nagrań) sięgnęła dna. Nagrania z 1981 r., data wydania: 1985, a faktycznie chyba raczej 1986. Nierychliwie, ale jak na ówczesne standardy wydane dość przyzwoicie. Redaktorzy: Wiktor Aleksander Bregy (autor tekstu na okładce), Stefan Leszczyński.
Nagranie na instrumentach współczesnych, ale w recytatywach jest klawesyn i [wiola da?] gamba.
W drodze z nagrania na płytę rzecz zgubiła chyba trochę dynamiki, bo ta nie nadzwyczajna. Tekstów arii nie ma, ale to mi nie przeszkadza - za to ładnie przetłumaczono na polski tytuły/incipity, co zupełnie wystarcza w zorientowaniu się, o czym śpiewają.
Ciekawostki:
- w partii tytułowej Marcin Szczyciński, o którym w notce na płycie tak: "pierwszy w Polsce aktywnie działający kontratenor".
- Piotr Kusiewicz to jednocześnie Heliate (tenor) i Argone (kontratenor). Obaj panowie kontratenorzy reprezentują śpiew raczej wywodzący się ze szkoły Dellerowskiej. Przy okazji pojawia się wątpliwość, czy to faktycznie głos odpowiedni do partii tytułowej napisanej wszak dla kastrata (czyli w zamierzeniu bardzo popisowej). Z wrażeń zupełnie prywatnych: Szczyciński śpiewający "Tysiące słodkich razy do piersi przycisnę" brzmi dość, hm, pedalsko, i to mi się nawet spodobało.
- Jadwiga Rappe jako Melo, chyba najlepszy fragment nagrania.
Ogólnie: całości wysłuchałem bez przykrości, biblioteczny egzemplarz płyty w dobrym stanie.