O typografii

Książka, kino, teatr, muzyka, telewizja...
Regulamin forum
Info: tematy możliwe do przeglądania przez gości forum, dostępne indeksowanie dla bootów typu Google.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Czartogromski
Posty: 6160
Rejestracja: 22-07-2018 10:10:25
Lokalizacja: Kufszynek
Kontakt:

Re: O typografii

Post: # 183490Post Czartogromski »

Można jeszcze dodać, że całość złożona czcionką szeryfową byłaby chyba nie do zniesienia i trudna w czytaniu, jak sądzę. Generalnie nadal czcionki szeryfowe gorzej sprawdzają się na ekranach, mimo że ich migotliwość jest dużo mniejsza niż kiedyś.
Awatar użytkownika
jordi
Posty: 5759
Rejestracja: 20-07-2018 18:39:20
Lokalizacja: nie ma mnie tu

Re: O typografii

Post: # 183491Post jordi »

Tak by to wyglądało gdyby całość była Apolonią.
Obrazek
Moje credo dyskusyjne:
1. Należy dyskutować poprzez merytoryczne argumenty, a nie odniesienia do osoby rozmówcy.
2. Ten powinien szukać argumentów na poparcie swych racji, kto coś twierdzi, a nie ten kto temu zaprzecza.
3. Należy domniemywać dobrą wolę.
Awatar użytkownika
Czartogromski
Posty: 6160
Rejestracja: 22-07-2018 10:10:25
Lokalizacja: Kufszynek
Kontakt:

Re: O typografii

Post: # 183492Post Czartogromski »

Nie do czytania, jakby mrówki chodziły po stronie :mrgreen:
Awatar użytkownika
uzytkownik_konta
Posty: 5374
Rejestracja: 18-07-2018 15:54:11

Re: O typografii

Post: # 183493Post uzytkownik_konta »

Tragedia. Moim zdaniem oryginał jest dobrym przykładem łączenia krojów szeryfowych z bezszeryfowymi, a także doboru kolorów, i sprawia korzystne wrażenie. Komuś się może wydawać, że wersja szeryfowa jest zbyt tradcjonalistyczna - i być może stąd zastrzeżenie. Jeśli jednak popatrzymy na szatę całości, w tym na logo - moim zdaniem nawiązujące do tradycyjnych ekslibrisów, np. rytych w drewnie - to jest to uzasadnione.
Awatar użytkownika
uzytkownik_konta
Posty: 5374
Rejestracja: 18-07-2018 15:54:11

Re: O typografii

Post: # 191727Post uzytkownik_konta »

Ciekawostka. Znacie zapewne ten charakterystyczny krój / kilka podobnych, charakterystycznych krojów, rodem z lat 60. czy 70.:

Obrazek

Może to oczywistość dla niektórych, ale przypadkiem, zdaje się, trafiłem na ich genezę.

Obrazek
(Fragment pochodzi z: E. Bürger, W. Leonhardt, "Technika taśmy dziurkowanej", Warszawa 1964, s. 142. W książce opisano, że sama koncepcja wyniknęła z potrzeby stworzenia takiego rozwiązania, w którym jednocześnie możliwa byłaby wizualna kontrola prawidłowości znajdujących się na nośniku - czyt.: kartce - treści przez człowieka - czyt.: czytanie - oraz stosowanie tego samego nośnika do wprowadzania danych do maszyny. Wymyślono zatem druk magnetycznym tuszem, gdzie człowiek może odczytać znaki, a maszyna łatwo może sobie je sczytać z karty w sposób trochę podobny do czytania taśmy magnetofonowej. W tym celu niezbędne było opracowanie kroju, który dawałby wystarczająco charakterystyczne, wystarczając różne od siebie przebiegi w przypadku poszczególnych znaków.)

I rzeczywiście, np. przy kroju Westminster, Wikipedia wyjaśnia:
Westminster (not to be confused with Westminster Old Style) is a printing and display typeface inspired by the font used for the MICR numbers printed on cheques and designed by Leo Maggs.
...gdzie "MICR" to:
Magnetic ink character recognition code, known in short as MICR code, is a character recognition technology used mainly by the banking industry to streamline the processing and clearance of cheques and other documents. MICR encoding, called the MICR line, is at the bottom of cheques and other vouchers and typically includes the document-type indicator, bank code, bank account number, cheque number, cheque amount (usually added after a cheque is presented for payment), and a control indicator. The format for the bank code and bank account number is country-specific.
ODPOWIEDZ