
Kartonik wielkości karty pocztowej, na odwrocie adres wydawcy i miejsce na wpisanie danych nabywcy.

Klienci Poczty Polskiej w 2024 roku kupili w placówkach niemal 630 tys. książek.
Największym powodzeniem cieszyły się trzy kategorie poradników: ekologiczne rolnictwo, zdrowie i medycyna naturalna oraz kuchnia-gotowanie.
Zdecydowanym hitem sprzedażowym w 2024 roku była pozycja obecna na rynku od ponad 30 lat. To „Ekologiczny poradnik księżycowy”, który jak informuje wydawca, wydawnictwo Gaj, „niezmiennie pomaga ogrodnikom, działkowcom oraz rolnikom prowadzić uprawy w zgodzie z naturą”. Klienci Poczty Polskiej chętnie kupowali także „Dni siewu” (wyd. Otylia), gdzie można znaleźć informację o tym, w jaki sposób naturalnie wykorzystać w rolnictwie cykle przyrody. „Bardzo interesujące jest również to, że książki te sprzedawały się dobrze nie tylko w mniejszych miejscowościach – najwyraźniej więc kupują je również osoby, które rolnikami nie są, a mają jedynie przydomowe ogródki” – wskazano.
W kategorii zdrowie wśród najchętniej kupowanych tytułów znalazły się takie pozycje jak: seria „Apteka Babuni”, „Leki prosto z natury”, „Polskie zioła lecznicze i uzdrawiające”, „Zioła. Jak zbierać i przetwarzać”, „Zioła, nalewki, syropy i inne”, „Ziołolecznictwo Ojców Bonifratrów”, „Z tradycji Ojca Klimuszki”, „Infekcje u dzieci lecz ziołami”, „Poradnik leczenia bólu”, „Jak dbać o sen”, „Insulinoodporność” oraz „Cukrzyca i życie”. Seniorzy lub klienci w innym wieku, ale z myślą o seniorach, kupowali chętnie także poradniki „Stulatek w świetnej formie” i „Trening umysłu dla seniorów”.
Wśród książek kulinarnych popularne były tytuły: „Kuchnia pełna warzyw”, „Dieta zdrowych jelit”, „Dieta dla mózgu”, „Domowe kiszonki”, „Fit desery”, „Smacznie i zdrowo”, „Kulinarna Wiola”, „Baba na keto” i „Desery KETO”.
W wielu lokalizacjach popularnością cieszyły się poradniki psychologiczne, wśród nich m.in. „Jak czytać emocje”, „Jak kochać i być kochanym”, „Lęk” , „Wyluzuj kobieto” oraz poradniki edukacyjne np. „Komputer i internet dla seniorów”, „Kurs rysowania dla każdego”, „Trening Core”.
Dobrze sprzedał się także hit rynkowy „Chłopki” Joanny Kuciel-Frydryszak oraz książki: „Elon Musk. Innowator, przedsiębiorca i wizjoner” Chrisa McNaba, „Kochankowie z Auschwitz” Magdaleny Adaszewskiej, „Almas. Diament pustyni” Kingi Jesman, „Kawiarnia pełna marzeń Agnieszki Lis oraz kryminały Justyny Jelińskiej.
Wśród książek podróżniczych najlepiej sprzedawały się tytuły „Polska. Podróże marzeń” i „Piękna Polska”, wśród hobbystycznych – „Szydełko od A do Z”, z kryminałów – „Sąsiadka” (Justyna Jelińska), powieści historycznych – „Medalion z perłą” (Anna Bolecka), romansów – mix książek romantycznych i książek o miłości, książek o życiu pozagrobowym czy śmierci klinicznej – „Niebo jest wspanialsze niż myślisz”, „Życie za progiem śmierci”, książek o sporcie – „Światowe gwiazdy piłki nożnej”, a wśród książek o zwierzętach – „Koń. Poradnik opiekuna”, „Pies. Poradnik opiekuna”, „Kot. Poradnik opiekuna” czy „Kotologia”.
Klienci Poczty Polskiej chętnie kupowali też książeczki aktywizujące dla dzieci wczesnoszkolnych wspierające naukę czytania, pisania czy liczenia oraz pozycje przygotowujące do egzaminów (np. egzaminu ósmoklasisty).
Poczta Polska od kilku miesięcy w wybranych placówkach organizowane są spotkania autorskie z popularnymi autorkami, których książki można kupić w placówkach pocztowych. Do tej pory czytelnicy mogli się spotkać z Justyną Jelińską (kryminały), Moniką Wawrzyńską (literatura funeralna), Agnieszką Lis (literatura obyczajowa) i Krystyną Mirek (literatura obyczajowa). Projekt będzie kontynuowany, a według planów spotkania będą organizowane nie tylko z autorami powieści.
W wielu lokalizacjach, w których dostępne są książki, placówka pocztowa jest jedynym miejscem w okolicy, w którym można kupić literaturę, poradniki oraz książkowe materiały edukacyjne dla dzieci i młodzieży.
Tekst skopiowany ze strony https://rynek-ksiazki.pl/aktualnosci/63 ... -polskiej/ | Rynek książki
Amen.Rynek książki pisze:Raport o stanie polskiego rynku książki
„Jeszcze książka nie zginęła?” – pod takim tytułem ukazał się raport o stanie polskiego rynku książki przygotowany na zlecenie Instytutu Książki przez Polską Sieć Ekonomii i sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czytamy w nim:
Polski rynek książki znajduje się w kryzysie strukturalnym, charakteryzującym się postępującą oligopolizacją i zaburzeniem równowagi w łańcuchu wartości.
4 największe firmy dystrybucyjne kontrolują około 80 proc. rynku hurtowego, co prowadzi do systematycznego wypierania mniejszych podmiotów.
Wysokie rabaty narzucane przez dominujących graczy zmuszają wydawnictwa do sztucznego zawyżania cen okładkowych. Przeprowadzone na potrzeby raportu badanie pokazuje, że mediana rabatu dla dystrybucji wynosi 50 proc., a dla księgarń 38 proc.
Mniejsze podmioty na rynku systematycznie tracą możliwość konkurowania przez praktyki takie jak nieterminowe płatności, wymuszanie opłat dodatkowych oraz brak bezpłatnego dostępu do danych sprzedażowych własnych produktów.
Negatywne skutki obecnej sytuacji dotykają wszystkie uczestniczki i uczestników rynku książki. W ciągu dekady 2010-2020 zamknięto w Polsce niemal co trzecią księgarnię, co szczególnie dotknęło mniejsze miejscowości. Osoby tworzące literaturę funkcjonują w warunkach skrajnie prekarnych – mediana ich przychodów z pracy artystycznej wynosi zaledwie 2500 zł brutto miesięcznie.
W przeciwieństwie do innych sektorów kultury i strategicznych rynków polski rynek książki jest niemal całkowicie nieuregulowany. Doświadczenia 15 państw UE pokazują, że odpowiednia regulacja może skutecznie chronić biblioróżnorodność i dostępność kultury.
Aby zmiana na rynku książki miała charakter systemowy, a nie punktowy, musi łączyć regulacje ustawowe z poprawą działania instytucji i programów. Proponowane rozwiązania to:
1. Ustawa o ochronie rynku książki, w tym:
a. jednolita cena okładkowa;
b. obowiązek przekazywania danych rynkowych;
c. utworzenie funduszu stabilizacyjnego;
d. certyfikowane księgarnie kameralne jako instytucje kultury.
2. Kodeks dobrych praktyk rynku książki.
3. Pilne postępowanie wyjaśniające Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
4. NPRCz 3.0: Reforma Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
5. Powołanie Spółdzielni Księgarskiej przez uczestników rynku.
Pełny raport można pobrać TUTAJ
https://rynek-ksiazki.pl/wp-content/upl ... igital.pdf
Autorami raportu są: Jan Oleszczuk-Zygmuntowski (współprzewodniczący Polskiej Sieci Ekonomii, Akademia Leona Koźmińskiego), Maciej Sroczyński (Polska Sieć Ekonomii) i Joanna Rachubik (Uniwersytet Warszawski).
Tekst skopiowany ze strony https://rynek-ksiazki.pl/aktualnosci/po ... u-ksiazki/ | Rynek książki
https://trojka.polskieradio.pl/artykul/ ... -godz-2005Pokaż mi swoją bibliotekę, a powiem ci, kim jesteś [GODZ. 20:05]
Według Badań Biblioteki Narodowej aż 37 procent Polaków nie ma w domu książek. A według współczesnych standardów projektowania biblioteka nie jest już symbolem statusu ani piękna naszych domów. Jednak nie brakuje kolekcjonerów i osób, które kochają książki tak bardzo, że wypełniają nimi wszystkie – łącznie z łazienkami! – pomieszczenia w domach.
Jak powstają i zmieniają się nasze domowe księgozbiory? Jak w domowych bibliotekach zapisała się burzliwa historia Polski? Kim są współcześni kolekcjonerzy, według jakiej logiki układają swoje biblioteki, co na to reszta domowników i wreszcie – jaka jest przyszłość tych wielkich drukowanych zbiorów?
O pasji zbierania książek, trochę na przekór czasom, opowiadają Mirosława Łomnicka, autorka zbioru "Domowe biblioteki. Reportaże o prywatnych księgozbiorach", oraz Wojciech Szot, recenzent i czytelnik.
***
Na wieczorny "Klub Trójki" we wtorek (11 lutego) o godz. 20.05 zaprasza Paulina Wilk.