Skończyliśmy na wieczornej scenie w opustoszałym skateparku, z
Sersesem, który nadal próbuje zaimponować
Romildzie gołą klatą oraz zawartością rozporka, z
Romildą która nadal kusi go i prowokuje, i zachęca do popisów. Ale gdy wreszcie chłopak się wkurza i wraca do domu, a ona zostaje sama, zdradza swoje prawdziwe uczucia - że to spędzanie całych dni w skateparku wcale jej nie bawi, że tęskni za prawdziwą miłością i życiem kury domowej.
Z nastaniem kolejnego dnia w skateparku pojawiają się nowi bohaterowie, zgrabna laska, która chce się nauczyć jazdy na desce i handlarz ciuchami, który przekonuje młodych skateparkowiczów, że dzięki jego strojom zabłysną w necie, na Instragramie zapewne. Młoda zgrabna,
Amastre, udaje chłopca i miałaby chęć na bliższą znajomość z
Sersesem, który jest niewątpliwie właścicielem tego skateparku. Handlarz ciuchami,
Ariodate, to ojciec
Romildy i
Atalanta i ewidentnie ma swój biznes w porozumieniu z
Sersesem. Pewnie mu odpala jakiś procent od zysków. Panowie się dobrze znają, więc
Serses mu si zwierza z uczucia do Romildy, że chciałby założyć z nią rodziną i może zająć czymś poważniejszym w życiu, czym co mu nada prawdziwy sens. Tęskni za prawdziwym sensem, bo jazda na deskorolce to już dla niego za mało.
Wydawało mi się, że tutaj już poziom absurdu przekroczył zdolność mojego zrozumienia całej historii. Na szczęście realizator przewidział sytuację i gdy na scenie pojawił się na swoim rowerku
Arsamene, na ekranie wyświetlił się też napis, który nakierował mnie na właściwe zrozumienie konfliktu między braćmi. Nie chodziło o pochodzenie, ani nawet o zainteresowanie jedną laska. Prawdziwym powodem jest fakt, że
Arsamene kocha rower! Tego
Serses w żadnym przypadku nie może mu wybaczyć, ani nawet tolerować!
Deskorolka** albo śmierć!
Arsamene wydaje się powoli z tym godzić i ulegać naciskom brata.
____
* Deskorolka kanadyjskiej produkcji, dodajmy.
Tutaj musiałem zrobić przerwę, bo bez gołych klat (a przynajmniej obecności JJO na scenie) nie daję rady się skupić na przedstawieniu. To jest takie gówno (inscenizacyjnie), że nie wiem, czy dobrnę do finału.
I jeszcze dane obsady:
Serse, re di Persia - tu pan na skateparku, Turek -
Jake Arditti
Arsamene, jego brat (przyrodni? z matki Greczynki?), ukochany Romildy -
Jakub Józef Orliński
Amastre, jedyna dziedziczka Tagoru, przeznaczona na oblubienicę Sersesa, w męskim stroju -
Cecilia Molinari
Ariodate, książę wasal Sersesa (bas) -
Luigi De Donato
ruda
Romilda, jego córka, ukochana (a od pierwszej sceny tak się ślini na widok Sersesa!) Arsamene -
Mari Eriksmoen
cizia w różach,
Atalanta, jej siostra, skrycie (akurat!) zakochana w Arsamene -
Sophie Junker
Elviro, servo faceto (bo na prochach, którymi diluje?) (bas) -
Riccardo Novaro
Orchestre de l’Opéra de Rouen Normandie
dyr. David Bates
reż. Jean-Philippe Clarac
Rouen Opera, 2023