Disney+

Książka, kino, teatr, muzyka, telewizja...
Regulamin forum
Info: tematy możliwe do przeglądania przez gości forum, dostępne indeksowanie dla bootów typu Google.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Baltazar221
Posty: 466
Rejestracja: 05-04-2025 23:21:49
Lokalizacja: PL

Re: Disney+

Post: # 212607Post Baltazar221 »

Odpaliłem to, jak będzie jakieś do dupy, to kogoś tu zjebię.
Awatar użytkownika
mike
Posty: 10660
Rejestracja: 26-05-2019 23:22:28
Lokalizacja: outer space

Re: Disney+

Post: # 215276Post mike »

Odwilż emancypacji LGBT w praktyce, na przykładzie świeżutkiego dzieła kinematografii. Elio obejrzę tym chętniej, żeby na własne oczy zobaczyć jak film spieprzono i sobie dowyobrażać jak wyglądała pierwotna wersja przed cenzurą https://www.hollywoodreporter.com/movie ... 236301860/
Ryan Gajewski pisze: Wewnątrz katastrofalnej ścieżki „Elio”: odejście pracowników, zmiana reżysera i wymazanie wątków queer. Twórcy z Pixara, którzy widzieli „Elio” w poprzedniej wersji reżyserskiej, opowiadają o trudnym procesie produkcji filmu: „Elio stał się filmem o niczym".

Ci, którzy pracowali w Pixar, gdy jego najnowszy film, Elio, był w produkcji, byli zachwyceni materiałem, który zobaczyli około dwa lata temu. Wśród momentów wymienionych jako ulubione przez osoby pracujące w studiu animacji w tamtym czasie znalazła się scena, w której tytułowy chłopiec zbierał śmieci na plaży i przerabiał je na domowe ubrania, w tym różowy podkoszulek; zespół filmowy nazwał Elio pokazującego to pustelnikowi swoim „pokazem śmieci”.

Ale jeśli kupiłeś bilet na Elio to zobaczysz inną wersję. Według wielu osób z wytwórni, które rozmawiały z The Hollywood Reporter, Elio został początkowo przedstawiony jako postać queer, odzwierciedlając tożsamość oryginalnego reżysera Adriana Moliny jako otwarcie homoseksualnego filmowca. Inne źródła twierdzą, że Molina nie zamierzał, aby film był historią coming outu, ponieważ postać ma 11 lat. Ale tak czy inaczej, ta charakterystyka stopniowo zanikała w trakcie procesu produkcji, ponieważ Elio stawał się bardziej męski po opiniach kierownictwa. Zniknęły nie tylko takie bezpośrednie przykłady jego pasji do ekologii i mody, ale także scena w sypialni Elio ze zdjęciami sugerującymi męską sympatię. Wskazówki dotyczące śmieciowej mody pozostają w wydanym filmie, w którym chłopiec nosi pelerynę ozdobioną wyrzuconymi sztućcami i zatyczkami z puszek po napojach gazowanych, chociaż bez żadnego wyjaśnienia niezwykłego stroju.

Pierwotny reżyser opuścił projekt, a większość Elio została przerobiona pod nowymi współreżyserami Madeline Sharafian i Domee Shi. Po rocznym opóźnieniu film trafił do kin 22 czerwca i okazał się klapą, zarabiając zaledwie 20,8 mln dolarów w USA, co jest najniższym wynikiem w kasie biletowej w historii Pixara. „Byłam głęboko zasmucona i rozżalona zmianami, które zostały wprowadzone” — mówi była asystentka montażysty Pixara Sarah Ligatich, która udzielała informacji zwrotnych podczas produkcji Elio jako członkini wewnętrznej grupy LGBTQ firmy PixPRIDE. Chociaż chwali Sharafiana i Shi jako filmowców, Ligatich zauważa, że ​​wielu twórców pracujących nad filmem zrezygnowało po tym, jak reżyserzy udostępnili swoją pierwszą wersję filmu. „Odpływ talentów po tej wersji był naprawdę wskaźnikiem tego, jak wiele osób było niezadowolonych z tego, że zmienili i zniszczyli to piękne dzieło”. Inne źródło w Pixarze zaprzecza, że ​​ludzie zrezygnowali w odpowiedzi na odejście Moliny.

Zmiany w Elio były też wyraźne dla innego byłego artysty Pixara, który pracował nad filmem i poprosił o zachowanie anonimowości: „Podczas produkcji pierwszej wersji filmu było dość jasne, że liderzy studia nieustannie szlifowali te momenty w filmie, które nawiązywały do ​​seksualności Elio jako osoby queer”. Niedługo po ostatniej projekcji wersji Moliny dla Pixara w 2023 r. firma ogłosiła wewnętrznie, że Molina zrobi sobie przerwę od projektu, co doprowadziło do okresu bezczynności dla osób pracujących nad filmem. Źródła podają, że Molina wkrótce potem został poinformowany, że Sharafian, który napisał i wyreżyserował krótkometrażowy film Pixara z 2020 r. Burrow i był artystą storyboardu w filmie fabularnym Turning Red z 2022 r. i Elio, zostanie awansowany na reżysera. Molina otrzymał możliwość reżyserowania Elio z Sharafianem, ale po licznych notatkach i zmianach w swojej pierwotnej wizji zdecydował się opuścić projekt. Niedługo później Pixar ogłosił wewnętrznie, że Shi, reżyser i współautor Turning Red, dołączy do Sharafiana, aby wyreżyserować Elio. Latem 2024 r. Docter powiedział, że Molina opuścił Elio, aby przejść do nienazwanego „projektu priorytetowego”; pełniejszy obraz pojawił się w marcu 2025 r., kiedy dyrektor generalny Disneya Bob Iger ogłosił rozwój studia nad Coco 2, w którym Molina powraca jako współreżyser. (Disney przejął Pixar w 2006 r.). „Nagle usuwasz ten wielki, kluczowy element, który dotyczy tożsamości, a Elio staje się po prostu niczym” — mówi były artysta Pixara. „Elio, który jest teraz w kinach, jest o wiele gorszy od najlepszej wersji oryginału Adriana”. Inny były pracownik Pixara, który pracował nad filmem, dodaje: „Postać Elio była po prostu taka słodka i zabawna, miała tyle osobowości, a teraz wydaje mi się o wiele bardziej generyczna”.

Mimo to film, który trafił do kin, zebrał solidne recenzje, uzyskując 81 procent oceny krytyków na Rotten Tomatoes, wraz z oceną A CinemaScore (A+ dla widzów poniżej 25 roku życia). W swojej recenzji krytyk Angie Han nazywa film „całkowicie przyjemną przygodą science fiction dla dzieci”. Doniesienia medialne podają budżet produkcji na 150 milionów dolarów, ale byli pracownicy Pixara mówią, że film kosztował znacznie więcej. Artysta, który pracował nad filmem, nie znał dokładnej kwoty, ale szacuje, że była ona znacznie powyżej 200 milionów dolarów, biorąc pod uwagę, że wersja Moliny była prawie ukończona, co, jak mówi, pogarsza „katastrofalny box office”. Przytaczając podobny temat do innych byłych pracowników Pixara, artysta podkreśla, że ​​Sharafian i Shi zrobili wszystko, co mogli, aby dać kierownictwu jak najlepszy film w danych okolicznościach.

Produkcja Elio wywołała napięte uczucia u osób związanych z Pixarem, które zaczęły kwestionować, czy firma zamierza stawiać różnorodność na pierwszym miejscu. Docter wywołał debatę, gdy zauważył w wywiadzie z 2024 r., że studio powinno stworzyć „najbardziej wiarygodne filmy”, co zostało odebrane jako orędowanie za odejściem od niedoreprezentowanych postaci i głosów. Te uwagi pojawiły się po krytyce z 2022 r. odpowiedzi ówczesnego dyrektora generalnego Disneya Boba Chapeka na ustawę „Don’t Say Gay” na Florydzie. Ponadto spin-off Toy Story Lightyear nie odniósł sukcesu kasowego w 2023 r. po tym, jak prawicowi eksperci wywołali zamieszanie z powodu pocałunku osób tej samej płci. A serial Pixara Win or Lose trafił na Disney+ na początku tego roku po wywołaniu kontrowersji z powodu usunięcia fabuły dotyczącej osób transseksualnych.

Czy decyzje o umniejszaniu queerowych motywów Elio faktycznie pochodziły od firmy macierzystej? Wtajemniczeni nie są tego pewni. „Wiele osób lubi obwiniać Disneya, ale wezwanie pochodzi z wnętrza podległej wytwórni” — mówi artysta. „W dużej mierze jest to zachowanie polegające na posłuszeństwie z góry, pochodzące od wyższych rangą dyrektorów w Pixarze”. Osoba ta przytacza takie przykłady, jak przyszłoroczny film animowany Hoppers, który musiał złagodzić motywy związane z ekologią, a także ujawnia, że ​​film na wczesnym etapie rozwoju otrzymał zaskakującą notatkę: „Temu reżyserowi powiedziano: 'Nie możesz mieć rozwodu w tym filmie', co jest szalone”. Inne źródło posiadające wiedzę na temat projektu umniejsza pojęcie, że stanowi to poważne wtrącanie się i uważa takie sugestie za typowe dla każdego wczesnego procesu rozwoju, zauważając, że nie było nakazu. Chociaż studio ma nadzieję, że Elio zdąży jeszcze odrobić słaby start w kinach, większość uwagi kieruje się teraz w stronę przyszłorocznych premier Hoppersa oraz Toy Story 5.
ODPOWIEDZ